duet tabung

Khamis, 17 Disember 2009

>>pie susu again<<

pie susu again..hehe
okeis..di sbbkn terlupe nk ltk bhn2 nyer..
kali ni syer tulis ape bhn2 y nk kne ader u wt pie susu ni..
and syer up kn dgn care2nyer..hak2
btw..gud luck dear!! =)

Bahan-bahan
Untuk kulitnya:
500gm Tepung Gandum
230gm Marjerin
80gm Gula Halus
2 Biji Telur

Untuk isinya:
6 biji Telur
2 Tin Susu Cair/Sejat
1 1/2 - 2 Cawan Gula
1 Cawan Air
1 tsp Esen Vanilla

Cara-cara
1.Untuk kulitnya, satukan semua bahan dan pukul hingga menjadi satu doh, kemudian ambil suku doh tadi dan leperkan pada loyang pie, kemudian buat di bahagian tepi pula, buat cantik2 hingga selesai, klu doh ada lebih ketepikan.

2.Untuk isinya pula, masukkan telur ke dalam mangkuk besar, pukul sebentar dengan menggunakan pemukul telur, masukkan susu cair, diikuti gula, air dan esen vanilla, pukul lagi perlahan2 hingga gula larut dan sebati.

3.Tuangkan adunan isi tadi kedalam loyang pie yg telah siap kulitnya, bakar pada suhu 170c selama 45minit atau hingga masak, goyang2 kan loyang dan nampak isi pie tu dah tak cair tapi mcm puding kira dah masak lah tu, biarkan sebentar dlm loyang, dah sejuk mudah nak keluarkan, boleh terus makan tapi kalau nak sedap lagi sejukkan dalam peti ais dulu.

ps:make sure klu nk wt hiasan 2..
tekan bg lkt kt loyang..
klu x..nnt bler msk ancus skt bntuknyer..huhu
+
if u still wonder mcm mne nk wt..ley tgk pic kt post 'pie susu' okeis??huhu
+
sbrg kemusykilan bley la anda kemuka kn pd syer..
n insyaAllah akn syer m'bls nyer dgn segera..huhu
(ceh! xley bla..mcm rancangan msk2 plak daa..hak2)

.........................hepy tring okeis!huhu...........................

6 ulasan:

wani napiah berkata...

waaa..kawan2 ak dh pandai masak la..
hahaha..wei,nnt ak balik buatkan satu tok ak tau..
*ps:kulit luar dia tu jgn tebal2 sgt..nnt x sedap..bg ak la..huhu..
cuti sem ni nk buat gak la..
tp umah ak pon x de oven,nmpaknyer kne guma cara manual la..

keyna berkata...

haha amboi2~ sesedap jer order ae..hak2
ha..sila2 try jgn xtry..nnt kepingin seh..huhu
btol2..lupe nk inform td..
okei ye makcik2 sekalian..kulit jgn tebal2..jz nice jer okies??huhu

cahayabintang berkata...

wani:: mestila pandai masak..kan keyna...huhhuu...

keyna berkata...

hahaha btol2!

B.E.R.Y.S berkata...

aku nak try masaklah...boleh ke tak jadi..resipi confirm betol kan?? hohohohh

keyna berkata...

resepi confirm btol punyer!
ak da try..huhu nnt g tw la pe rse nyer..hak2
gud luck anyway! =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my next birthday party =)

Daisypath Happy Birthday tickers