duet tabung

Rabu, 1 Julai 2009

FRIENDSHIP VS LOVE

Hemm… as people around me know..aku sgt suka bace novel..kre mcm hantu novel la..
Always people say..org yg ske bace novel ni adalah org yg suke ddk di atas awang2an..kre mcm kuat berngan la..yeke mcm 2???huhu x2ally xlah..membace kn amalan mulia…ape2 bacaan sume ade value nyer yg t’sendiri..novel bkn takat m’ceritakan ttg p’cintaan..walhal mcm2 perkara yg di muat turun kan..
Depands la novelist 2 nk citerkan watak nyer mcm mne..klu nk elaborate stu2 novel yg ak dah bce mkn bnyk page la..tapi yg aku nk citer skang ni,smthng yg slaloo terjadi dlm kehidpn kte..dan mcm wajib ade pd setiap sorang..hu2 apekah ia??haa sila2lah bcer ye..hehe

The most selfish one letter ‘I’ – avoid it
Most satisfactory two letters ‘WE’ – use it
Most poisonous three letters ‘EGO’ – kill it
Most used four letters ‘LOVE’ – value it
Most pleasing five letters ‘SMILE’ – keep it
Fastest spreading six letters ‘RUMOUR’ – ignore it
Hardworking seven letters ‘SUCCESS’ – achieve it
Most enviable eight letters ‘JEALOUSY’ – distance it
Most powerful nine letters ‘KNOWLEDGE’ – acquire it
Most divine ten letters ‘FRIENDSHIP’ – maintain it

Ha..all the letters kt atas ni aku dpt hasil dr pembacaan aku kt salah satu novel aku 2 la..yg wt aku lg t’tarik msTlah about love n friendship 2..hehehe besa la..bdq muda..mcm la korg xmerasainyer..hu2

Ape yg korg fhm psl sahabat sejati ni?? Dr pembacaan aku plus pandangan aku..Sahabat sejati seseorang yg selalu hadir semasa kita sedih dan kesepian. Selalu bersama saat duka lara… memahami dan boleh menghiburkan. Tak pandang kaya atau miskin. Seseorang yg membantu kita bangun tatkala kita jatuh. Sama-sama menitiskan air mata bahagia semasa kita senang…jadi teman yg menghibur semasa kita tak punya sesiapa untuk bersandar.

Kte sependapat ker??or korg de pendapat lain? tp,rsenye nilah yg paling tepat..hu2
Korg penah dga or t’bcer x ayat ni?

“ I’ll lend you my shoulder for you to cry on, my ears to listen to, my hands for you to hold, my feet to walk with you, but I can’t lend you my heart.. coz’ it already belong to..”

Haa.. xciap ag ayat ni..ayat ni bg ak m’bawe mksd y berlainan ble kte put someone or you after ‘to..’
klu put someone..kte bley ckp kt member kte..klu ltk you msTlah tok kekasih hati..hehehehe

Ade org kate cinta lahir dlm hati dan bkn dlm bicara. Meaning..cinta xperlu diungkapkan.. but you can express your love with body language..haha.. ttbe t’ingt plak kisah lame..hoho xbley citer kt cni..bahaye2!


Tapi..cinta juga boleh melukakan sekeping hati yg tidak berdosa. Jadi.. cinta pada ALLAH saja yg abadi.

MsT ade org kt.. “ala..wat pe nk cintan cintun ni..buang mse jer..” ye betul..tp kita kene ingat..Cinta itu adalah satu anugerah terindah. Lumrah bg setiap insan itu ade keinginan untk rse dicintai dan mencintai.. Cinta itu cuma satu patah perkataan, maknanya berbeza bg setiap insan.

Cinta itu adalah suatu perasaan yg dikurniakan oleh ALLAH kpd setiap insan. Islam tidak pernah menghalang sesuatu yg merupakan fitrah. Tetapi Islam memberikan garis panduan agar kehidupan mereka terpelihara drpd kerosakkan. Mencintai seseorg hendaklah kerana mencari keredhaan ALLAH dan menurut peraturan syarak.


Tak dinafikan ramai org pandai m’ucapkan dan m’hayati cinta, tapi tidak ada sesiapa yg pandai menilai cinta kerana cinta bukannya objek yg boleh dilihat dgn mata kasar, sebaliknya cinta hanya boleh dilihat melalui hati dan perasaan.

Cinta mmg indah, tapi apabila cinta disertai dgn dusta dan pembohongan, maka keindahan cinta itu akan hilang.

Kehadiran cinta tidak boleh dipaksa. Kita kena sabar..ia dtg pada saat yg tidak terduga. Bila saatnya tiba jgn lari dari cinta kerana cinta itu indah.

Tak kurang juga ade pendapat yg mengatakan "Cinta tak seharusnya saling memiliki." Hemm mcm mne 2 ae?? Kekdg kte cintakan seseorg 2..tp xsemestinyer akan terbalas cinta kite 2..

Bak kata org.."Cinta memerlukan pengorbanan.." kisah nye..cinta dia xkesampaian..coz org yg dicintai tu..bercinta ngn org lain.. tp dia xkisah..kerana cintanya itulah dia pasrah dan berkorban..bg dia..bila org yg dicintai 2 gembira,bahagia..dia juga turut merasakannyer..uhh~sedaynyer..

Cinta sgt misteri. Kekadang ada yg tertnye2..mcm mne rasenyer cinta..?? hemm.. cinta punya kekuatan yg sgt luar biasa. Bukan untuk difahami, tapi dirasa. Cinta adalah mencintai dan dicintai oleh insan yg ditakdirkan untuk kita. Hanya saat kita merasakan cinta, kita akan tahu apa itu cinta.

Cinta
bukan dari kata2, tapi dari segumpal keinginan yg diberi kpd hati yg memerlukan.

Kalau kita tiba2 jatuh cinta pada sahabat kita sendiri, perasaan itu jgn kita tunjukkan kerana cinta akan merosakkan nilai sebuah persahabatan yg merupakan satu anugerah dari ALLAH.

Cinta juga membuatkan seseorang bersemangat untuk hidup. Rasa cinta adalah satu rangsangan indah dalam kehidupan. Krenye ni jwpan paling standard la student akan jwb ble kene soal ngn guru disiplin.. "Cinta membuatkan saya lebih bersemangat untuk belajar"..hahahaha

Klu nk di pk2kn pasal cinta ni..bnyk sbnrnye..as I said b4 la..maknaya berbeza bg setiap insan..
So,ini hanyala pendapat aku melalui pengalaman and pembacaan jer..xsume org mempunyai pendapat yg sama..it’s depand!huhu

At the end..have fun!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my next birthday party =)

Daisypath Happy Birthday tickers